Fototips
1: Räcker
mobilkameran?
FototipsFototips 2: Val av kameratyp. Fototips 3: Allmänna fototips. Fototips 4: Bra (gratis) program för bildredigering. Fototips 5: Två brokameror, samma pris men väldigt olika. Valutronic startsida (högtalare, förstärkare, campingtips, LCHF mm)
Först en kort förklaring av några tekniska begrepp som förekommer på de här sidorna. Om du redan förstår terminologin kan du hoppa över det här. Motiv. I fotosammanhang är motivet den eller de saker du vill fotografera, inte det som bara råkar komma med på bilden. Du vill fotografera ditt barnbarn. Han/hon råkar stå intill en cykel som tillhör någon annan. Eftersom det är barnbarnet du vill ha en bild av, inte cykeln, så är barnbarnet motivet även om cykeln skulle täcka en större del av bilden (vilket du kanske borde tänka på innan du tar bilden). Om det däremot är en cykel som ditt barnbarn just fått, så kanske du vill visa upp både barnbarnet och cykeln på bilden, och då utgör båda motivet. Om du vill sälja cykeln på blocket och använda bilden där, så är det cykeln, inte barnbarnet, som är motivet. Även om det är samma bild i alla de här fallen. En annan definition skulle kunna vara att motivet är det som du vill ska synas tydligt. Exempel: Här tog jag en bild på en vacker blomma i Botaniska trädgården i Göteborg, 29 maj 2021. Även om resten av busken också var vacker, så utgjorde blommorna i förgrunden motivet, så de är skarpa men bakgrunden suddig: Det gör att din blick automatiskt
dras till den del av bilden som är motivet, det som jag ville ta en bild av.
OK, nog om detta, om du inte visste innan, så vet du nu vad som menas med motiv i fotosammanhang. Nu kommer vi in på det tekniska... Sensor / megapixlar och brus (Jag förenklar en aning för att göra texten begriplig.) En kameras sensor, alltså den lilla platta som bilden från objektivet hamnar på, består av ett antal ljuskänsliga punkter, vi kallar dem bildpunkter eller pixlar i fortsättningen. Varje bildpunkt ger signal till sitt eget förstärkarsteg. Förstärkarstegen är sedan sammankopplade i en matris, och den ger den bild som kamerans eller mobilens processor behandlar och sedan lagrar. En kamerabild består alltså av en mängd små punkter i olika ljusstyrka och färg. Bilden från en 12 MP-kamera består av 12 miljoner punkter i olika färg och ljusstyrka. (M = mega = miljon.) Är då förhållandet bredd / höjd 4:3 (vanligt i digitalkameror) används alltså 4000 x 3000 ljussensorer för att läsa av bilden. Man skulle tro att fler MP automatiskt skulle ge bättre bild i och med att den blir mera högupplöst, men enkelt är det inte. För om det gör att varje bildpunkt måste göras mindre för att alla ska rymmas på samma yta kommer var och en av dem att ge en svagare signal. Dessutom krävs ett visst avstånd mellan bildpunkterna, så i verkligheten betyder en fördubbling av antalet bildpunkter att deras individuella yta minskar till kanske 1/3. Låt oss anta detta och förklara vad som händer vid svagt ljus, och nu blir det lite nördigt. Du kan givetvis hoppa över det här om du vill! Antag att förstärkarstegen har ett ingångsbrus på 1 mikrovolt (1 uV). Vid en viss låg ljusstyrka ger en 12 MP-sensors bildpunkter en signal på 3 uV. Då utgör bruset 1/4 av den totala signalen (3uV bild, 1uV brus). Fördubbla antalet bildpunkter, så minskar signalen från bildpunkterna till 1 uV, men ingångsbruset hos förstärkarstegen ligger fortfarande kvar på 1 uV. Då är det lika mycket brus som bild. (1uV bild, 1uV brus). Du kanske har sett hur bilder tagna i svagt ljus ibland blir gryniga och/eller fläckiga som på den här bilden: Färgfläckarna beror på att balansen mellan röd-, grön- och blåkänsliga bildpunkter kommer lite i obalans vid svagt ljus och grynigheten är själva förstärkarbruset. Så: Många MP är bra när det är starkt ljus, men sämre när det är svagt ljus, förutsatt att andra parametrar är lika, typ att sensorn har samma storlek och objektivet har samma ljusinsläpp. Nu kommer ett avsnitt som jag tror överraskar de flesta. Hur många MP behövs för att man ska uppleva "full skärpa" hos en bild om man har normal, oskadad syn? Det beror förstås på hur stor bilden är och på vilket avstånd du betraktar den. Vi tar ett exempel: Du sitter vid en vanlig arbetsdator med hyfsat stor full-HD-skärm, 24 tum och tittar på en jämngrå yta som den här: Skulle du nu byta till en skärm med högre upplösning och titta på bilden på samma avstånd hade det inte blivit skarpare för det, du har nått gränsen för din syn när de enskilda bildpunkterna inte syns längre. Byt i stället till en skärm på 48 tum, också den full-HD (2,07 MP). Då upplever du full skärpa vid 1,6 m eller längre. Och har du en gigantisk 96-tumsskärm blir det helt skarpt vid 3,2 meter eller mer. Hela tiden med en bildupplösning på 1080 x 1920 bildpunkter (= full-HD) och förutsatt att du har perfekt synskärpa. Så om man aldrig förstorar (zoomar in på) någon del av bilden utan alltid ser bilderna som de är från kameran, skulle en 2MP-kamera med bra objektiv räcka till för att man skulle uppleva att bilderna är fullständigt skarpa och klara med de olika skärmstorlekar och avstånd du såg i exemplet. Men nu är det ju inte så enkelt. Antag att du har en mobilkamera med ett fast objektiv. Du är i en djurpark och ett lejon ligger och vilar ett tiotal meter från dig bakom en vallgrav. Du kan inte komma närmare, så när du tagit bilden har du ett lejon som är ganska litet på bilden. Vill du att det ska fylla ut bilden bättre måste du zooma in, dvs förstora den del av bilden där lejonet är. Och då behövs högre upplösning om du inte ska tappa skärpa. Som sagt, 2 MP är helt OK utan någon förstoring. Men redan vid inzoomning på 2x krävs fyra gånger så många pixlar, två på längden, två på höjden, för att behålla skärpan. Alltså 2MP x 2 x 2, dvs 8 MP för "full skärpa" på en 48-tums TV på 1,6 meters avstånd. Vill du förstora 3 gånger behövs 18 MP (2 MP x 3 x 3). Och på många mobilers kameror har man då redan passerat gränsen för upplösning och bilden börjar tappa skärpa. 4x inzoomning kräver på samma sätt 2 x 4 x 4 = 32 MP, och 5 x behöver 50 MP och 8 x behöver 108 MP... Och det spelar ingen roll om inzoomningen görs före man tar bilden eller efteråt, det blir samma försämning. Men OK, om man aldrig zoomar in på något, vare sig före eller efter det att man tagit bilden, bör 2 MP räcka. Minneskort (kan också vara internminnet på en mobil). Här lagras bilderna elektroniskt. Sedan omvandlar processor och mjukvara filerna till en bild som du ser på skärmen. Ungefär som att man via en mekanisk / kemisk process kunde omvandla bilden på ett filmnegativ till pappersbilder för fotoalbumet förr i världen. En del mobiltelefoner har bara ett fast inbyggt minne där bilderna lagras tillsammans med allt annat du har i mobilen. Då rekommenderar jag att du (ofta) gör backuper, endera till dator, ett USB-minne, en SSD-disk, SD-kort eller annan lagringsenhet. Eller en molntjänst (om du kan lita på den, läs avtalet). För om mobilen får ett allvarligt fel så att den inte kan startas eller hanteras, är allt du har sparat i internminnet borta. Ungefär som när gamla fotoalbum brinner upp i en bostadsbrand. Så om du har en mobil med plats för SD-kort, lagra bilder där. De flesta kameraappar tillåter den saken. Då är det bara att flytta kortet till nästa mobil om den nuvarande går sönder. Och även då, gör backuper. Även om ett SD-kort rent teoretiskt kan hålla i hundra år, så är det inte säkert att det gör det. Fabrikationsfel existerar. Objektiv. I dagligt tal "kameralins". I praktiken är det nuförtiden flera linser bakom varandra i ett objektiv, det är inte ovanligt med fyra eller fler även i en liten mobilkamera och tio eller fler i en riktig kamera med bra zoomobjektiv. Det är objektivet som bryter ljuset så att det du fotograferar blir en tydlig bild på sensorn. Brännvidd. Vi förenklar det här med objektivet och ritar ut det som en enda lins. Då är brännvidden avståndet mellan linsen och sensorn. Längre brännvidd gör att man kommer närmare motivet. Tre exempel: Till vänster: Lätt
vidvinkel. I
mitten: Normalvinkel. Till höger: Tele.
En lins med
längre brännvidd gör alltså att man kommer närmare objektet.
Optisk zoom. När kamernas objektiv kan variera brännvidden steglöst (samtidigt som linsens fokusering justeras för att kompensera ändringen) kallas det zoomobjektiv, och eftersom hela sensorn används oavsett brännvidd blir bilden lika finkornig oavsett inställning, inte som på en mobiltelefon med fast objektiv där skärpan minskar drastiskt redan vid måttliga zoomnivåer, se resonemanget tidigare på sidan. Förr hade alla bra kameror 35mm-film, och bildytan var 24 x 36 mm. Men nu är det inte så. Det finns alla möjliga storlekar på sensorerna, och om en kamera med en viss storlek på sensor har brännvidd från 10 - 100 mm och en annan har 5 - 50 mm men sensorn har halva storleken, så har de lika stor vidvinkel och lika stor televinkel, dvs precis samma förmåga att komma nära eller fånga breda landskap. Så vad gör man för att kunna jämföra? Man anger vad kamerans vinklar motsvarar i brännvidd hos en 35mm-kamera. Exempelvis har min Panasonic FZ82:s zoomobjektiv en verklig brännvidd på 3,58 - 215 mm (60x zoom), men det motsvarar 20-1200 mm brännvidd hos en kamera med 35mm-film. Så man anger i regel "20 - 1200 mm", dvs den relativa brännvidden, inte den faktiska. På så sätt kan man jämföra olika kamerors "vinkelförmåga", utan att behöva ta reda på hur stor sensorn är. Om man exempelvis tar en bild av månen med ett gigantiskt och rejält tungt 1200 mm-objektiv på en systemkamera med sensor i fullformat och bilden skrivs ut på ett A4-fotopapper blir månen lika stor som om bilden tas med min Panasonic FZ82 brokamera fullt inzoomad och sedan skrivs ut på ett A4-fotopapper, trots att hela kameran med sitt superzoom-objektiv bara väger lite över 600 gram. Ursäkta det långa avsnittet om brännvidd och zoom, men det är en väsentlig egenskap hos en kamera, som du ser här i nästa avsnitt: Mobilkamernas stora begränsning: Svag eller ingen optisk Zoom. Fråga dig själv: När tog du den här typen av närbilder senast? Bilderna krävde nämligen kraftig inzoomning. För det handlar om att komma "lagom" nära. Så att motivet fyller ut bilden lagom mycket. Många vilda fåglar och många instekter är skygga, man kommer inte speciellt nära innan de flyger iväg. Den dramatiska bilden längst till höger togs när det blåste kraftigt och vågorna gick höga. Det stänkte för fullt som du ser, men kameran var helt torr. Hur? Jag stod en bra bit upp på stranden, uppemot hundra meter från motivet. Ytterligare ett exempel på vad man kan göra med en kamera med ett bra "långzoomobjektiv". Bilder tagna med min Panasonic LUMIX FZ82, med bara några sekunders mellanrum. Ser du det lilla tunna röda hålkorset strax ovanför mitten av bilden? Titta noga... Du lyckades kanske upptäcka hålkorset, men såg du vad som fanns i mitten av det? Nej. Jag står kvar på balkongen, zoomar in fullt (60x) och tar följande bild: Det är det här som skiljer en riktig kamera med stort optiskt zoomomfång från en mobilkamera, oavsett vad mobilen kostar. Man kan ta bilder som vore omöjliga med en mobiltelefons kamera. Välj en kamera som passar dina behov. Om du vill skaffa en riktig kamera så att du också kan ta lite intressantare bilder, vad ska du välja? En stor systemkamera, en lite mindre brokamera, eller en riktigt liten kompaktkamera? Det här är ett helt personligt beslut, men läs gärna vår Fototips 2 -sida för att se vilka fördelar / nackdelar de olika kameratyperna har. Man vill ju vara nöjd med sitt köp, även sedan den första förälskelsen lagt sig... Ointressanta bilder (för andra utom dig och dina närmaste)? När du tittar igenom det senaste årets bilder, upptäcker du att de följer ett visst mönster? Kompisar, middagar, fester, möten, semestern... och om du har barn eller barnbarn, hund, häst eller katt... är de med på varannan bild? Och hur komponerar du dina bilder, försöker du alltid få motivet mitt i bilden? Om du och din partner, vi kallar henne "Anna", är på semester, vad blir det för bilder? Blir det "Anna på stranden", "Anna vid monumentet", "Anna äter glass"... och hennes bilder på dig, i ungefär samma ganska triviala situationer? Förutom ett antal selfies där ni båda är med? Även om man är djupt förälskad finns det ju fler saker att ta bilder på under en resa, Låt oss tipsa lite om hur du kan få lite intressantare bilder, sådana som också andra vill titta på. Se Fototips 3. Är det något du vill ändra på i efterhand? Händer det att en bild blivit lite för ljus eller för mörk? Eller att den går i rött eller blått på ett onaturligt sätt? När du upptäcker felet är det för sent, för barnet har vaknat, hunden sprungit iväg, solen gått ner... Eller du kanske vill plocka ut en viss del av en bild? Kanske ett ansikte från en bild med flera personer? Eller framhäva något speciellt genom att sudda till omgivningen? Eller göra en poster eller egen fotobok? Eller rätta till bleknade eller repiga fotografier du har skannat in? Vi tipsar om några riktigt bra gratisprogram. Finns för Linux, Mac och Windows. Ett avancerat program där du kan göra "allt", ungefär som i Photoshop. Ett där några musklick räcker för att fixa både ljusstyrka, kontrast och färgbalans helt automatiskt. Ett som kan masskonvertera bilder för webbalbum eller e-post, exempelvis så att alla blir lika stora, utan att du behöver göra om varje bild för sig. Och ett DTP (desktop publishing) -program där du kan göra hela fotoalbum i bland annat PDF-format. Som du kan skriva ut och göra fotoalbum eller fotoböcker med. Alla programmen kan laddas ner och användas helt utan kostnad, helt lagligt. Se Fototips 4. Fototips 1: Räcker mobilkameran? Fototips 2: Val av kameratyp. Fototips 3: Allmänna fototips. Fototips 4: Bra (gratis) program för bildredigering. Åter till Valutronics hemsida med högtalare, förstärkare, campingtips och LCHF-info. |
|